Vårt
lands näst äldsta glasbruk som fortfarande är
i drift finner man märkligt nog inte i det s.k. småländska
glasriket utan i Östergötland. I Kolmårdens
nordvästligaste del ligger Rejmyre som under åren
blivit ett känt begrepp såväl inom som utom
landet. Rejmyre var länge ett bondehemman som ofta
skiftade ägare. När det första gången
nämns i bevarade handlingar år 1385 under namnet
Reghinmyra var det i Askeby klosters ägo, men såldes
detta år till riksdrotsen Bo Jonsson Griip, den tidens
störste jordägare i Sverige.
År 1763 inköptes området av brukspatron
Johan Jakob Graver, som i trakten också ägde
bl. a. buldansväveriet i Rodga och järnbruket
i Hult. Efter dennes död 1779 disponerades Rejmyre
av hans änka Maria Magdalena Eurenia. Genom ett gåvobrev
daterat den 20 januari 1810 överlät hon Rejmyre
på sin son Johan Jakob Graver, av allt att döma
för att göra det möjligt för denne att
där förverkliga sina planer på att anlägga
ett glasbruk. Johan Graver hade dock själv inte det
kapital som erfordrades, varför han skrev kontrakt
med friherre Mattias Alexander von Ungern Sternberg från
Äs i Sörmanland.
Den 6 april år 1810 undertecknades på
Sillesjö gård ett bolagskontrakt mellan jägmästaren
Johan Jakob Graver och löjtnanten, friherre Mattias
Alexander von Ungern Sternberg om anläggandet av ett
glasbruk vid Rejmyre. Därefter ansöktes om previlegier
hos Kungl. kommerskollegium och motiveringen var den stora
tillgången på skog vilken inte fanns annan avsättning
för och den rika förekomsten av kvarts i trakten
samt att Sverige 1809 fått avträda Finland och
därmed mist de Finska glasbruken. En annan anledning till att starta ett glasbruk kan vara att skatten på fönsterglas togs bort 1809. Fönsterglas förväntades därmed bli en stor del av glasbrukens framtida produktion.
Kommerskollegium
beviljade och utfärdade den 9 juli 1810 de begärda
privilegierna helt enligt de sökandes önskemål.
I juni 1810 (alltså innan privilegierna beviljats)
skrevs kontrakt med glasblåsaren Johan Gleisner, denne
skulle leda anläggandet av det nya bruket och därefter
som hyttmästare leda tillverkningen. Av okänd
anledning bröts detta kontrakt nästan omedelbart
och som ersättare anställdes Carl Houbbert för
att uppföra glasugnen. Det var ett lyckligt val som
bruksägarna här gjorde. Houbbert kan tillskrivas
en stor del av äran att snabbt ha fört fram Rejmyre
glasbruk till ett av de främsta i landet. Andra glasblåsare
hämtades från närmare håll, dels från
Casimirsborgs bruk nära Västervik och dels från
Cedersbergs bruk söder om Linköping.
Den första hyttan byggdes av Per Matsson
från Mora och var 48x24 alnar (28.5x14.5 m). Bruksgården
och den östra flygeln byggdes 1811 och den västra
flygeln tillkom 1812. I övrigt så uppfördes
glasmagasin och ett stampverk vilket senare kompletterades
med en såg. Graver som av formuleringarna i bolagskontraktet
att döma var initiativtagaren till glasbruket var inte
så framgångsrik i affärer och 1815 var
von Ungern Sternberg ensam ägare till glasbruket. 1816
överlät han ledningen av bruket till sin svärson
Gustaf Eric von Post som tjugosex år gammal hade tagit
avsked från sin militärtjänst med kaptens
grad. Med okuvlig energi, ett sällsynt sinne för
affärer och klarsynthet vad gällde glastillverkningens
förutsättningar förde han upp Rejmyre till
den ledande plats bland de svenska glasbruken som det sedan
innehade under den återstående delen av 1800-talet
och ett stycke in på 1900-talet.
En av hans väsentligaste insatser var
att koncentrera tillverkningen till vitt och grönt
s. k. småglas och att kraftigt inskränka för
att slutligen, 1821, helt upphöra med att tillverka
fönsterglas. Gustaf von Post vars betydelse knappast
kan överskattas avled 1850 och bruket ärvdes av
hans barn och sonen Hampus
von Post utsågs till disponent.
Han var intresserad av naturvetenskap och utbildad i kemi,
fysik och geologi.
Under sin verksamma tid vid Rejmyre koncentrerade
sig Hampus von Post först och främst på
att söka höja glasets kvalitet, medan hans intresse
för den ekonomiska sidan av driften var mindre. Under
de första decennierna tillverkades ett rikt och mångskiftande
urval av det tidiga 1800-talets mest populära glasformer.
Karaffer, brännvinsflaskor, vinglas, brännvinsglas
och ölglas av olika slag. Bunkar, bläckhorn, gardinringar,
smöraskar, ljusstakar, nattpottor och åtskilligt
mera.
En del av det vita glaset förädlades
genom slipning och gravyr. Den först anställde
"glasritaren", Nils Sundblad, som började
sin verksamhet 1819 och som lärt sig sin konst vid
Kungsholms glasbruk, upprättade en mönsterbok
för glasritning (glasgravyr), vilken bevarats till
våra dagar på Frängsäters gods. Liksom
flertalet andra svenska glasbruk tillverkade Rejmyre även
flaskor och buteljer av åtskilliga sorter och storlekar
liksom mycket annat, huvudsakligen för hushålls-
och apoteksbruk. Under några år gjorde hyttmästaren
Houbbert och glasblåsaren Ferdinand Schmidt också
leksaker av glas, dessa såldes som julklappar i brukets
bod i Stockholm. I en annons från 1818 talas om "Djur
och Korgar, Fat, Kannor samt diverse sorter annat smått".
Vid tiden omkring 1820 tillverkade Reijmyre
i jämförelse med andra bruk stora mängder
slipat glas, delvis med den tidens mest uppskattade dekor,
briljantslipning. Försök gjordes också att
förenkla tillverkningen med avsikten att göra
glaset billigare och därmed möjligt för gemene
man att köpa glas i större utsträckning än
som tidigare varit fallet. Man prövade med att ge glasen
en dekor som liknade slipning genom att redan under blåsningen
i hyttan förse glasen med horisontella ränder.
Dricksglas av denna typ kallades av samtiden fyrbandsglas,
numera känner vi dem under beteckningen länsmansglas.
Genom att blåsa i s.k. fast form kunde man även
tillverka glas som hade dekor i relief, t.ex. refflad nederdel,
denna teknik hämtade man från det andra östgötska
glasbruket Cedersberg och glasen vann snabbt popularitet.
Sveriges första glaspress
På
förslag av Gustraf von Post fick professor J Åkerman
i uppdrag av Kommerskollegium att i samband med en studieresa
till kontinenten samla in upplysningar om nya metoder inom
glastillverkningens område.
I Paris besökte J Åkerman 1834 en
industriutställning där pressglaset för första
gången presenterades i Europa. Han förde med
sig prover hem samt ritningar till en glaspress. Två
år senare levererade Åkerman den första
glaspressen till Reijmyre glasbruk som därmed blev
det första bruket i landet som tillverkade pressat
glas. De första pressglasformarna gjordes av glassliparen
J W Bergström i Stockholm. Det skulle dock dröja
flera år innan man lärt sig behärska den
nya tekniken helt. Den första illustrerade priskuranten
från Reijmyre, tryckt 1853, upptar ett rikt urval
pressglas, huvudsakligen efter kontinental eller engelsk
förebild. Här visas med all önskvärd
tydlighet att Reijmyre höll sin ställning som
det främsta av landets glasbruk, priskuranten redovisar
inte mindre än 536 olika modeller, medan t.ex. Kostas
upptar 281 modeller.
Då bruket 1867 ombildades till aktiebolag
utsågs Josua Hezekiel Kjellgren till disponent. Efter
studier vid Chalmers tekniska institut hade Kjellgren varit
anställd vid flera glasbruk innan han knöts till
Rejmyre. Han hade således god utbildning och praktisk
erfarenhet samt var dessutom skicklig som affärsman.
Storhetstiden
Då
konjunkturerna i slutet av 1870-talet var mindre goda och
bolaget gjort betydande förluster var ägarna villiga
att sälja glasbruket. Köpare blev disponent Kjellgren
samt en kompanjon, Iwar Heyman, som sedan löstes ut
efter några år av Kjellgren. Tursamt nog blev
konjunkturerna åter goda och tiden från 1880
och fram till sekelskiftet var en framgångsrik period
som kännetecknades inte minst av en livlig nybyggnadsverksamhet.
Exporten som tidigare varit ringa blev nu betydande
och under Kjellgrens ledning blomstrade företaget.
Den främsta manifestationen av glasbrukets ställning
som landets ledande blev deltagandet i Stockholmsutställningen
1897. Reijmyres monter väckte stor uppmärksamhet
och de utställda produkterna fick god kritik.
Investeringar gjordes i nya, av Kjellgren själv
konstruerade och patenterade ugnar. Dessa var så effektiva
och bränslebesparande att andra glasbruk vände
sig till Rejmyre för att få hjälp. Gasverk
och ångmaskin anskaffades liksom ensamrätten
för Sverige att tillverka härdat glas. Sliperiet
utvidgades och blev därmed det största i skandinavien,
nya slipstolar inköptes tillsammans med en glasetsningsmaskin.
Under denna period drevs också sliperier i Norrköping
och Gryt en kortare tid.
Linbanan
Det
märkligaste nytillskottet var dock den linbana som
byggdes mellan Rejmyre och Simonstorp via Bremyre. Längden
var 18 km och den drevs av en turbin vid Bremyre som ersattes
av en ångmaskin vid lågt vattenstånd.
Vid Lindalen, där banan ändrade riktning, drevs
den av en elmotor samt en ångmaskin för den fortsatta
sträckan fram till Simonstorp. Linbanan underlättade
avsevärt transporterna till och från glasbruket
men utnyttjades också av sågverken vid Bremyre
och Lindalen. Även brukshandeln fick sina varor via
linbanan, liksom posten. Linbanan var i drift fram till
1926 varefter den revs men ännu i dag kan lämningar
ses på vissa platser.
Josua Kjellgren (född 29 augusti 1838)
avled 26 februari 1901 i Stockholm efter en njurstensoperation.
(Läs
dödsrunan)
Året efter förvärvades
aktierna av det då nybildade aktiebolaget De Förenade
Svenska Kristallglasbruken vilket bestod av Reijmyre, Eda,
Kosta och Alsterfors & Flöxhults glasbruk. Förutom
huvudkontor och utställning i Stockholm fanns också
avdelningskontor i Göteborg, Malmö, Köpenhamn,
London, Hamburg och Moskva.
I denna samling hade Reijmyre svårt att
hävda sig trots stora ansträngningar. Kända
konstnärer som Ferdinand Boberg och Alf Wallander anlitades
för att hålla en konstnärligt hög nivå.
Man tillverkade bl.a. glaspjäser i den komplicerade
teknik som tagits fram i Frankrike av Emile Gallé.
(Dessa har i dag ett betydande värde och är mycket
eftertraktade av samlare). A E Boman, en skicklig glasslipare
som på Kosta lärt sig denna teknik, anställdes
och tillsammans med Fredrik Kessmeijer framställdes
ett betydande antal vaser, skålar och karaffer, dels
efter Bomans egna skisser men även efter olika konstnärers
förlagor.
När detta inte hjälpte lades produktionen
om helt till betydligt enklare produkter, bl.a. tillverkades glödlampskolvar och skokrämsburkar. Dessa
och andra åtgärder för att anpassa sig till
de nya tiderna hjälpte dock inte. Första världskriget
medförde allvarliga störningar i brukets utländska
handelsförbindelser och försvårade inporten
av viktiga råvaror. Efter krigets slut återupptogs
tillverkningen av servisglas och mer påkostade produkter.
Konstnären Edwin Ollers, tidigare verksam vid Kosta,
knöts till bruket och något senare anlitades
även Sten Brantzell och Axel Törneman som mönster-
och modelltecknare. Vid invigningen av Stockholms nya stadshus
1923 överlämnades en stor pokal i mörkgrönt
glas som dessa herrar förmodligen hade del i.
En svår period
1926
begärdes bruket i konkurs, hyttorna revs och endast
en skorsten blev kvar. Många glasblåsare och
slipare sökte sig då till andra glasbruk, framförallt i Småland, för
att få arbete.
Grosshandlaren Gustaf E. Nilsson i Lotorp som
inköpt brukets övriga fastigheter tog initiativet
till att tillsammans med några kvarvarande glasblåsare
återuppta tillverkningen på nytt 1932. Det s.k.
engelska magasinet byggdes och däri murades en dagvanna,
som eldades med olja. Tillverkningen utgjordes huvudsakligen
av flaskor och damejeanner. En ny hytta byggdes på
den äldsta hyttans plats och invigdes den 1 mars 1936.
Bruket ägdes av en förening som bestod
av de anställda glasarbetarna och till disponent utsågs
löjtnant Carl Lagercrantz. Redan i december samma år
måste dock bruket ånyå gå i konkurs.
Nu köptes fastigheter och anläggningar
av ett konsortium bestående av professor Rolf Sievert,
kapten R Sjöberg och assessor H Almquist och i februari
1937 inregistrerades Reijmyre Glasbruk AB med Einar Rosengren
som Disponent. Tillverkningen bestod av servisglas och annat
bruksglas men även av konstglas, vilket formgavs av
Björn Trägårdh, som var verksam vid bruket
en tid 1937. Samma år anställdes Monica Bratt,
värt att notera är att nu började det färgade
glaset, grönt, blått och rött att tillverkas.
Monica Bratt kom att under de mer än 20 år hon
verkade vid bruket formge ett stort antal produkter varav
en del tillvekades ända in på 1990-talet. Många
produkter formgivna av Monica Bratt är i dag samlarobjekt.
Men tiderna var oroliga och 1939 bröt andra världskriget
ut. Ägarnas ringa personliga intresse samt krigsårens
besvärligheter gjorde att glasbruket förde en
tynande tillvaro.
Bättre tider
Tiden
efter andra världskriget, då nästan hela Europa låg
i ruiner, kan beskrivas som en mer än tjugo år
lång högkonjungtur för stora delar av svensk
industri. Detta medförde att även Reijmyre fick
god avsättning för sina produkter.
1950 köptes glasbruket av civilingenjör
Lennart Rosén som innan varit chef på Kosta
och där skaffat sig erfarenhet av branschen. Rosén
hade ett personligt och starkt intresse för glasbruket
men även för samhället, han var framsynt
och lade ner mycket arbete på att få bruket
moderniserat och tillverkningen rationell. Nytt elektriskt
kylrör installerades liksom flyttbara invärmningsugnar.
Inbärarbanor och automatiska formblötare anskaffades,
men denna mekanisering medförde att en hel yrkesgrupp
-"hyttpojkar"- försvann. Denna grupp var
tidigare den bas ur vilken de flesta glasarbetare rekryterades.
Investeringar gjordes i nytt sliperi som i källarplanet
fick lunchrum och omklädningsrum samt duschutrymmen
för de anställda. Hyttan byggdes ut mot söder
och nya ugnar som eldades med olja murades. Slut var nu
tiden då en stor vedgård omgav hyttan.
1956 anställdes konstnären Paul Kedelv,
i sin ungdom arbetade han först i hyttan vid Orrefors
men efter studier till skulptör på Konstfack
anställdes han på Flygsfors som formgivare. Paul
Kedelv införde en ny teknik - coquille - den innebär
att ett eller flera lager emaljfärg läggs på
glasämnet varefter färgen drivs in i glaset. Denna
teknik hade dock sin begränsning och lämpade sig
bara för skålar, vaser, askfat och liknande men
var synnerligen effektfull.
Under mer än 20 år var Paul Kedelv
verksam vid bruket, han gav form åt en stor mängd
bruksglas och glasfigurer men utförde även ett
antal offentliga utsmyckningar där glas oftast var
det dominerande materialet.
Johnny Mattson var en i Gävle verksam
träskulptör som under några år i slutet
på 50-talet engagerades för att formge glas,
ett antal produkter togs fram men försvann ganska snart
ur sortimentet.
Tom Möller, som var lärare på
Konstfack, anställdes en tid och gav sin speciella
form åt ett antal pjäser varav en del med modern
och avancerad gravyr.
Vid 50-talets mitt anställdes tre italienare,
vilka var synnerligen skickliga i att på fri hand
tillverka allehanda slags figurer av glas, främst djur.
Efter 5 år slutade dessa för att starta egna
hyttor i Ronneby respektive Gränna.
Den yrkesskicklighet som krävdes för
att tillverka figurer på fri hand fanns inte bland
de övriga glasarbetarna.
Problemet löstes genom
att man stöpte glas i formar och på så
sätt fick fram en grundform som efter uppvärmning
kunde bearbetas vidare till det slutliga utseendet. Upphovsmannen
till denna teknik lär vara Tyko Axelsson, som anställts 1957,
och under 25 år själv framställde ett stort
antal formar för figurtillverkning. Produktionen av
figurer pågick under mer än 30 år och slutade
vid 1980-talets andra hälft. Tyko Axelsson var produktiv
och formgav en mängd andra produkter bl.a. i värmefast
glas.
Då allt fler nu fick möjlighet att
resa ökade det vi i dag kallar för turism. Detta
medförde att en ny glasbutik byggdes 1968, denna inrymde
i bottenplanet förutom lagerlokaler, även en barservering,
numera omgjord till museum. Att besökande fritt får
se tillverkningen och sedan har möjlighet att handla
glas har allt sedan dess varit mycket viktigt då glasbruket
på detta sätt fått en god avsättning
för sin andrasortering. Samtidigt har detta bidragit
till att förståelsen för och uppskattningen
av hantverket har ökat. Kontorsbyggnaden förlängdes
och de nya utrymmena inreddes till banklokal och polisstation.
Men Rosén var också en drivande kraft inom
den kommunala verksamheten och bidrog till att även
Rejmyre som samhälle utvecklades positivt under den
här tiden.
Nu fick samhället ny genomfartsväg med trottoarer och asfalt, kommunalt vatten och avlopp och ett antal hyreshus med modern standard uppfördes. 1950- och 60-talen var en gynnsam period
och tron på framtiden stärktes, detta är
en tid som många ännu i dag minns med glädje.
Konkurrensen hårdnar
Vid
1970-talets början hade dock Europa kommit ifatt och
konkurrensen skärpts, inte minst från det maskinellt
tillverkade glaset som nu inporterades i stor skala.
Lennart Rosén köpte 1972 Ruda glasbruk
som hade tillverkning av borosilikatglas (eldfast glas)
och såg förmodligen där en möjlighet
att nå en delvis annan och mindre konkurrensutsatt
marknad. Tillverkning av produkter i borosilikatglas för
industrin ansågs t.ex. vara en mycket intressant nisch.
Hyttan byggdes ut och förlängdes denna gång
mot norr, ett nytt sliperi byggdes, liksom ny mängkammare,
utrustning och personal flyttades från Ruda till Rejmyre.
Tyvärr gick det inte att få vannan (ugnen) för
eldfast glas att fungera problemfritt så att ett rent
och tekniskt fullgott glas kunde framställas.
Efter tre år av idogt arbete för
att lösa problemen såldes glasbruket slutligen
till Guldsmedsaktiebolaget (GAB) som övertog den 1
maj 1975. Rosén kvarstod som platschef men avgick
efter en tid och ersattes av Rolf Nordholm. Problemet med
vannan försökte man lösa genom ombyggnad
både 1975 och 1977 men utan framgång. Carl-Arne Breger engagerades som formgivare av eldfast
glas. Han var skicklig och framgångsrik som industridesigner,
men glas har speciella egenskaper och hans alster rönte
ringa framgång. Den nya ledningens branschkännedom
var inte den bästa och försäljningen sjönk
drastiskt. 1978 visade förlustsiffrorna sig så
stora att en ledningsgrupp tillsattes och man bad Lennart
Rosén att återkomma som VD.
Efter interna problem inom ledningen i GAB
såldes Reijmyre och Gense till Uppsala-Ekeby-koncernen
som vid den tiden bestod av Kosta-Boda och Rörstrands
Porslinsfabrik m.fl. företag. Johnny Persson blev ny
platschef och nu planerade ägarna att enbart satsa
på det eldfasta glaset. Den idén motsatte sig
Johnny Persson och lyckades också avvärja den.
Stora resurser satsades bl.a på marknadsföring
och ännu en ombyggnad av vannan gjordes 1979. Stig
Rasmusson som först anlitats som konsult utsågs
till ny platschef. Bruket som gick med stor förlust
ställdes sommaren 1981 inför hotet av total nedläggning
eller en hård bantning. I samband med detta utsågs
Kjell Johansson till VD under en kort tid.
Den 1 september 1981 övertog Jan-Eric
Persson ägarskapet efter att ett 40-tal anställda
avskedats, Persson var tidigare koncernchef för GAB
och alltså densamme som köpt bruket av Rosén
1975. De tidigare ägarnas planer på att automatisera
tillverkningen av det eldfasta glaset skrinlades och i stället
fortsatte produktionen på det traditionella sättet.
1982 uppstod nya problem, ur den tidigare vid flera tillfällen
ombyggda vannan, gick inte att få fram den glaskvalité
kunderna begärde och detta resulterade i att ytterligare
30 anställda fick gå.
Under senare hälften av 70-talet hade
hela den svenska glasindustrin svårigheter, några
glasbruk lades ner, andra köptes upp av konkurrenter
för att sedan avvecklas. För att rädda och
stärka de återstående bruken beslutade
riksdagen att ställa 35 miljoner till Industriverkets
förfogande. Persson lyckades utverka bidrag ur dessa
medel så att nya eldrivna ugnar, utrustning för
rationellare råvaruhantering och nya transportbanor
kunde anskaffas 1984. En datoranläggning med 5 stationer
installerades samma år.
Bert Kindåker som varit anställd
sedan 1956 som gravör och slipare blev från 1981
först anlitad för att tillverka formar för
djurfigurer. Efterhand formgav han, förutom djur, även
vaser, skålar, serviser, kristallblock m. m. men också
ett stort antal specialtillverkade produkter främst
till företag och institutioner.
Jan-Eric Persson prioriterade all sin tid åt
bruket och var energisk i sitt arbete för att få
företaget lönsamt, han stöddes dock inte
av alla i sina ansträngningar. Tidigare anställda
på bruket som blivit avskedade ägnade sig åt
en ganska omfattande och osaklig ryktesspridning för
att misskreditera brukets ledning.
1986 utsåg Persson civilingenjör Rune Groppfeldt
till VD för att han själv skulle få större
möjlighet att ägna sig helt åt försäljningen.
Detta hjälpte tyvärr inte och den 7 december 1987
sattes glasbruket på egen begäran i konkurs.
Många ägare
Nya
ägare köpte nu optimistiskt glasbruket och en
av dem, Birgit Hennig, blev ny VD. De övriga ägarna
var bröderna Lars-Åke och Per-Olov Wahlin. Ingen
av dessa hade den ringaste kunskap om glastillverkning och
snart skulle det visa sig att det var lika illa när
det gällde att leda ett företag. Efter bara drygt
ett år begärde ägarna ackord om 25%. Detta
accepterades av fordringsägarna, men först efter
att andra ägare tillträtt.
Nu kom glasbruket att ägas av Leif Nordqvist,
Svenerik Eklund, Björn Magnusson och Lars Abrahamsson,
senare ingick också Anders Pernes i ägarskaran
sedan han utsetts till VD. Ytterligare en ägare, Gunnar
Busk, tillkom efter en tid. Att få inkomster och utgifter
att gå ihop var inte lätt och när sämjan
i ägarkonstellationen inte var den bästa avgick
Anders Pernes som VD i december 1990. Konsulten Claes-Göran
Lomberg sattes att leda bruket medan ägarna sökte
en lösning på sina interna problem. Efter diverse
turer blev lösningen att åter sätta glasbruket
i konkurs den 29 april 1991.
Nygamla ägare blev nu två av de
tidigare ägarna, nämligen Svenerik Eklund och
Björn Magnusson. Som VD fungerade en tid den sistnämnde
varefter Svenerik Eklund tog över. Dessa två
var engagerade i ett flertal andra företag och ägnade
sig endast sporadiskt åt bruket. Produktionen visades
ringa intresse och marknadsföringen bedrevs nyckfullt.
Egna tillfälliga butiker i Stockholm och Göteborg
irriterade detaljhandeln liksom försök att starta
egen postorderförsäljning. Följderna härav
fick ägarna ta den 14 oktober 1992, de anställdas
löner kunde inte längre betalas ut och ägarna
tvingades åter begära glasbruket i konkurs.
Den senaste tiden hade investeringar, underhåll
och utveckling avstannat helt, antalet anställda stegvis
minskat vid varje konkurs och bland de kvarvarande var missnöjet
alltmer utbrett.
Nya ägare
Den
1 februari övertogs nu bruket av makarna Benny och
Katharina Fihn båda med tidigare erfarenhet av glasförsäljning
som anställda på Kosta Boda, Benny Fihn som försälningschef
för Skandinavien och Katharina Fihn som delvis ansvarig
för Stockholmsregionen. Benny Fihn iklädde sig
rollen som VD, Katharina Fihn fungerade som ansvarig för
försäljningen och till platschef utsågs
Arne Nilsson. Denna lösning valdes då makarna
Fihn var bosatta i Stockholm och ville bearbeta marknaden
därifrån. En annan orsak var att de själva
inte hade erfarenmhet av den praktiska delen av glastillverkning.
Det konkurslager som fanns på bruket
realiserades skyndsamt och i så stor utsträckning
som möjligt genom utförsäljning till kraftigt
rabatterade priser. Sortimentet fick en, i vissa stycken
välbehövlig, utgallring men som i en del fall
gjorde att tidigare trogna kunder sökte sig andra leverantörer.
Margareta Hennix anställdes under våren
1993 som formgivare, hon kom med sin färgstarka och
personliga stil att på kort tid tillföra bruket
ett antal produkter med många färger och modern
form. Senare tillkom Klas-Göran Tinbäck som formgivare,
han ansågs med sin mer strama stil utgöra en
lämplig kontrast till Hennix och två serier skapades
men båda misslyckades på marknaden.
Lönsamheten var som tidigare fortfarande
ett bekymmer, de flesta av de nya produkterna hade många
färginslag, var arbetskrävande och blev därmed
dyra att tillverka. För att få en mer flexibel
produktion inköptes ett antal mindre ugnar för
färgglas. Ekonomin var ansträngd och i början
på 1995 sökte ägarna kompanjoner med kunskaper
om marknadsföring och erfarenhet av att driva företag.
Men viktigast var att det också fanns intresse för
att gå in med kapital och bli delägare i glasbruket.
-
De senaste åren har visat ett tydligt
mönster, som upprepats efter varje konkurs och ägarbyte.
De nya ägarna har av konkursförvaltaren vid varje
tillfälle lyckats överta det befintliga lagret
av prima produkter för en mycket lågt pris (c:a
25% av det reella värdet). När sedan verksamheten
fortsatt har produkterna sålts till marknadsmässiga
priser och med god lönsamhet. Då konkurslagret
är slutsålt och nyproduktion med de verkliga
produktionskostnaderna skall säljas går verksamheten
genast med förlust. Detta har upprepats vid ett flertal
tillfällen.
-
Detta lyckades och fr.o.m.1996 kom Arnfinn
Röste, Göran Möller och Göran Lagerström
att ingå i bruket som delägare och styrelseledamöter
med Göran Lagerström som styrelsens ordförande.
Aktiekapitalet som tidigare varit 50.000kr höjdes från
årsskiftet till 5 miljoner och likviditeten var för
tillfället god, efter några få månader
var dock kassan åter tom.
Fler formgivare engagerades, unga förmågor
som förhoppningsvis hade känsla för vad som
var populärt i tiden och vars formspråk anslöt
till svensk designtradition fick möjlighet att utveckla
sina ideér. Nu satsades framförallt på
bruks- och hushållsglas, produkterna med de många
och starka färgerna togs efterhand bort. Man vände
sig främst till köpstarka kunder och försökte
nu exponera produkterna även i moderna inredningsbutiker.
Den lågkonjunktur som nu rådde
gjorde dock att kunderna i ännu högre grad än
tidigare var försiktiga med sina inköp. Detta
angavs som skäl till att samtliga tjänstemän
i administrationen och några anställda i produktionen
blev uppsagda den 11:e september 1996. Alla administrativa
funktioner skulle i fortsättningen skötas från
Stockholm.
Året innan fanns planer på att
överföra ekonomifunktionen till Stockholm, istället
blev det till en lokal revisionsbyrå. Okunnighet i
brukets ledning om de lagar, regler och avtal som råder
på den svenska arbetsmarknaden gjorde att Glasbruket
i samband med detta blev stämd inför Arbetsdomstolen.
Ärendet slutade med en förlikning som innebar
att Glasbruket fick betala en ganska avsevärd summa.
Efter tio månader flyttades vissa delar av administrationen
åter tillbaka till bruket.
Av lönsamhetsskäl överförde
nu ledningen av bruket produktionen av vissa enklare delar
av sortimentet till Estland. En åtgärd som visade
sig vara förödande för brukets förtroende
hos kunderna. På grund av stor osäkerhet om brukets
framtid och det starka missnöjet med ledningen som
nu rådde bland personalen slutade platschefen och
en förman på egen begäran och flyttade från
orten.
Epilog
Historien
visar att tillverkning av glas är en verksamhet som
under åren haft korta perioder av framgång,
men däremellan betydande svårigheter. De senaste
25 åren har präglats av dålig lönsamhet
samt många och täta ägarbyten, som regel
i samband med konkurs. Detta har tyvärr allvarligt
skadat detta anrika företags anseende i grunden.
Olyckligtvis är hela Rejmyre samhälle
i allt för stor utsträckning beroende av glasbrukets
öde. Utan glasbruket och därmed turisterna är
flera andra näringar och samhällsfunktioner i
fara. Under de senaste decennierna har minst en tredjedel
(4-5 milj.) av Glasbrukets totala omsättning kommit
från försäljningen i den egna bruksbutiken,
vilket gör turismen till den utan jämförelse
viktigaste kundkategorin.
De senaste åren har kompetensen i glasbrukets
ledning sjunkit till en skrämmande nivå, vilket
avspeglas i företagets skötsel och produkternas
kvalité på ett föga smickrande sätt.
Underhåll av fastigheter och utrustning har försummats,
investering i modern teknik och andra åtgärder
för att behålla konkurrenskraften har upphört.
Reijmyre Glasbruks värde i dag inskränker sig
till värdet av varumärket, men då delar
av produktionen nu sker utomlands är det en tidsfråga
när även detta värde är förfallet. |